28/10 Sondag MALTA/ITALIEN!

Idag bar det av till Italien eller rattare sagt Sicilien! :)
Klockan ringde 4:00 jippie! :D Upp och duschade, kakade lite frukost, packade ner det vi skulle ha och begav oss dit vi skulle bli upplockade for att aka vidare till farjan. Usch hujdedamej, vad nervos jag var infor den forbaskade stora baten, eller katamaranen.

Bussen var lite sen men det gjorde inget for Martin som chaffisen hette var sa himla glad, go, och snall! =)
Nar han hoppade ur bussen och slangde in oss fick han oss genast pa bra humor och lite piggare.
Plockade upp nagra till pa vagen, mest japaner. De ar sa troga.
De fattar verkligen ingenting, det ar sa kul att bara kolla pa dem nar dom ska forsoka gora nagot.
De fattar verkligen bro de stackrarna..
Och deras sprak, det ar saaa jobbigt haha.
Vi fick alltsa sitta i en liten trang buss men tjattrande japaner till Valletta.
Blev lite snurrig i huvudet men Martin som satt och pratade och skojade i mikrofonen gjorde att det gick bra! :P
Val framme vid hamnen far jag se den stora hemska baten, uuschh! Med tanke pa att det ar en dum katamaran ocksa sa kommer det tydligen skumpa annu mer, aah! Tur att Jossan proppade i mig aksjukepiller innan...

Vi checkade in vara biljetter och bordade baten, sakta men sakert sa vi inte trillade i...
Baten var jattefin och stor! =) Massor med sittplatser overallt och tva stora cafeterior och en liten shop.
Sa akte vi ivag, i borjan tankte jag att det har var ju inte sa farligt. Men det var for att vi korde sa sakta inne vid hamnen. Daremot nar vi kom ut pa stora havet sa kan jag lova att de gasade pa.
Det gick fort som tusan och vi skumpade upp och ner och hit  och dit. Det gillade jag inte!
Till exempel nar jag skulle pa toa sa holl jag pa att ramla efter varenda steg jag tog. Mycket ostabilt tog jag mig fram men jag klarade det... Det var inte langt fran dar vi satt till toaletterna men nar jag skulle tillbaka sa kandes det som minst 1 km, men jag kampade pa och efter en stund var jag framme vid mitt sate. Pust!

image129image130image131

Sen gick det lite battre. Vi traffade en ny van, Katarina fran Slovakien. Jattesnall och rolig.
Sa hon var vi med hela dagen. Hon visade oss kort pa sin lilla dotter som var hemma med hennes man medan hon var pa sprakskola i 3 veckor pa Malta. :)
Pa vagen dit visade dem en film, den var jattebra men sorglig. Jag somnade och dregglade ner hela bordet.
Menmen, gott att man var lite pigg sen iaf! :) Blev aven pigg av kaffe som jag kopte hehe.
Det smakade inte gott kan jag lova men efter X antal sockerbitar i sa gick det ner! =) + mjolk.

Antligen var vi framme och gud vad fint det sag ut!

image132

Vi blev hamtade av en dubbeldackare och sjalvklart var vi forst fram sa vi fick sitta hogst upp, langst fram! :D
Harifran kunde man ju latt ta bast bilder!
Sa akta vi iavag och jag gillade Italien direkt! Sa fint och mycket frachare an i Malta.
Fina trottoarer och hus, stranden var helt otrolig. Sag ut som vi var i Florida eller nagot sant.
Kandes som man var i en film, precis sa sag det ut.
Vi stannade efter 5 minuter for "frukost" pa ett fik. Jag kopte inget, var inte hungrig.
Och det man kunde kopa dar inne kan man val inte riktigt kalla frukost.
De hade bullar, kakor, tartor, donuts med mera med mera i alla dess former. Med sakert 1 kg socker uppepa.
Inte konstigt att alla italienska gubbar ar sa tjocka...
Sen akta vi vidare och nu skulle vi aka langt innan nasta stopp. Malet var Etna, Siciliens alldeles egna vulkan!
Det ar europas viktigaste och mest aktiva vulkan, senaste utbrottet var 2001.
Den lag langt upp pa on sa vi fardades en bra stund. Men under tiden satt guiden och berattade massor av intressanta saker om Sicilien och olika sevardheter vi passerade. Italien ar ju bara sa fint, hit ska jag definitivt igen!
Jossan var jattetrott och somnade en stund under resan vilket jag inte kunde forsta nu nar vi betalat sa har mycket for att vara har idag + efter den sockerbomben hon at pa cafet sa borde hon va pigg som en mort.
Men efter en stund nar bade Jossan lag snarkandes till hoger om mig och Katarina till vanster som ocksa somnat sa kande jag att ogonen blev tyngre och tyngre. Forsokte verkligen bli pigg for jag ville inte missa natt.
Men jag slumrade till jag med en liten stund, paverkad av de andra. Trotthet smittar...

image133image134
image135

Nar vi akt en liten stund sa kunde vi se Etna iaf, berget ar ju sa hogt sa man sag det pa langt hall. Maktigt!

image136

Vi akta genom nagra olika stader och tillslut borjade vi farden uppfor de slingrande vagarna for att komma sa nara Etna som mojligt. Vagarna var smala och det var massor av bussar och bilar som ocksa skulle upp och ner.
Sa det var lite spant men det gick som smort. Busschaufforen ar ju sa van.
Efter en stund stannade vi mitt i backen dar det fanns en liten souveniraffar och en restaurang.
Har plockade vi med oss en liten bit lava! :) De har aven specialhonung harifran med mangder av olika smaker. Till exempel jordgubb, pistagenot, hasselnot med mera. + en massa sylter och likorer.
Jag kopte honung med hasselnot, hur god osm helst! Den ska du fa smaka pa farmor! ;) + ett vykort.

image137image138

Akte vidare uppfor sluttningarna. Sag ut som vi inte var sa langt ifran men det kom manga svangar innan vi val var framme. Under tiden passerade vi massor av spannande saker. Det lag torkad lava overallt. Man kunde se hur den runnit dar, det var som en stor stel flod. Lavabildningar var det overallt verkligen. Sa haftigt!
Efter vi vart ute sa hade tydligen ett ackligt kryp letat sig upp i mitt har! :O
Jag hatar kryp over allt annat tror jag, usch!
Jag markte det inte men det kom fram en gubbe till mig i bussen och sa: "Excuse me, but you have a really big bug in your hair!"
Jag skrek allt jag hade och faktade med armarna, det vidriga krypet hamnade bakom mig i satet och kom kypandes mot mig, jag puttade ner det pa golvet och mosade det allt jag hade. Lattad och nojd att faran var over.
Alla skrattade at mig men man far val bjuda pa det! ;)

image139image140image141

Nar vi kommit fram hade vi nagra alternativ att valja pa. Vi kunde ga en ganska lang promenad och kolla pa en krater, men da hann vi inte med nan mat. Man kunde ocksa speciellt for idag for att det var sa fint vader fa aka med skyliften upp mycket narmare Etna, till och med dar snon lagt sig. Kanns bra att ha sett sno faktiskt! =)
Men skulle man aka med dit sa fick man betala ca 300 kronor till och det tyckte vi inte var vart det, vi sag bra har nereifran. Har ju redan lagt ut sa mycket pengar + att da skulle vi inte fatt nan mat och vi var hungriga.
Tror manga resonerade som oss for restaurangen var proppfull med folk som knodde och skulle fram forst.
Stod i ko ett bra tag for att fa smaka pa italiensk mat. Oj vad det kurrade...
Det dumma var att det var endast en gammal karring som stod och la upp maten till alla. Det tog ju sa lang tid.
Vi holl pa att bli tokiga men vi holl oss och tillslut fick vi var efterlangtade mat.

Ravioli, nan annan spaghettiratt, nan slags korv, panerat kott, potatis, haricottarpaj, marinerade rotfrukter med mera. Det var riktigt gott! :D
Eftersom det tog sa lang tid att fa maten, hitta ett bord och aven ata maten sa hade vi inte sa mycket tid kvar sen forran vi skulle aka. Vi gick till souvenirshopparna och kikade. Fanns riktigt fina saker. Till exempel smycken gjorda av lava, slipade och lackade. Jag kopte faktiskt en bla troja som det stod Italien pa, fick prutat ner den lite ocksa sa jag var nojd. Smyckena var sa dyra sa... Jag ville kopa allt, det fanns nan slags eucalyptusgrej som var speciell for just Sicilien och Italien och likorer som var roda och sa var Etna pa flaskan. Men man maste halla i plankan, annars forsvinner alla pengar POFF!!

image142image143image144

Sen begav vi oss, utsikten var inte den samsta kan jag lova. Den fick vi njuta av under hela nerfarden.
Stannade aven till vid ett stalle dar man fick ta kort pa ett hus som blev helt begravt i lava efter utbrottet 2001, man ser bara taket. Laskigt! Fick lara mig att ett utrbott kan halla pa hur lange som helst.
De snackade om att ett utbrott  "bara" hallt pa i 23 dagar. Halla! Haha, 23 dagar later ju jattelange...

image145image146

Det var verkligen vart att aka och fa se Etna och smaka pa italiensk mat.
Nasta sak att smaka pa som man fatt tips om ar den italienska glassen. Guiden berattade om att det finns specialgjord glass som heter Lemon Sicily, i den har de blandat sno fran Etna, skitfrackt! =)
Nasta stalle vi stannade pa var staden Tourmino. Har skulle vi vara i 2 timmar. Jattemysig liten stad, riktigt fin med manga affarer och stranden var underbar. Har kopte vi glass det forsta vi gjorde av en rolig glassgubbe. :)
Jag tog choklad och sjalvklart Lemon Sicily, den var himmelsk god. Italiensk glass ar den basta som finns! =)
Spillde chokladglass pa mina vita leggings, lyckat! :P
Katerina kopte pistagenotglass som jag fick smaka pa, den var ocksa hur god osm helst, det borde vi skaffa i Sverige! :)

image147image148
image149image150

Sen gick vi och kollade i nan kand tragard och tog lite kort, det var mysigt.
Kollade lite i affarer, det fanns sa fina saker sa man blev ju helt sjuk. Men gud sa dyrt.
Kopte med oss lite gott att ha pa vagen hem och sen var det dag att ta sig tillbaka till bussen for att aka hem igen.
Traffade pa nagra svenskar dar mannen bodde har nere och frun och dottern var nere och halsade pa.
Jattetrevliga och de berattade lite roliga saker man kunde gora. :)

image151image152image153image154image155image156image157image158image159image160

Traffade aven pa tva italienare som kom fram till oss och ville ta kort pa oss. Att vi var blonda kan jag lova att de inte var vana vid. Alla kollade hela tiden, haha! :P Sa de fick fota oss for dom var sa snalla.
Den ena jobbade som militarpolis och jagade maffian, coolt tycker jag. Han var riktigt charmig och sag jattebra ut.
Och bra jobb hade han med, kanske man skulle gift dig med en rik italienare och fa bo dar nere i det underbara landet resten av livet!? ;) Nejda, jag ska gifta mig med min Danne! =)

Pa resan mot Katamaranen, som jag glomde namna hette Maria Dolores haha. Dolores ska min framtida hund fa heta pa tal om det.. Jaja, da fick vi i alla fall se pa en film om Etna och de visade hur lavan rann ner och bubblade och sprutade och sprangdes. Skitcoolt! Resan var jobbig, vi var sa trotta men det var sa himla obakvamt att sova i bussen, hade ont i baken kan jag lova efter sa manga timmar sittandes. Antligen var vi framma vid hamnen, vi skyndade oss ombord, kopte en liten kvallsmacka (Kararina bjod mig, hon var sa snall) och sen visade de en film till, den var ocksa bra och rolig. Ice cube hette den! ;)

Och antligen var vi framme i Malta igen, hur trotta som helst tog vi oss genom passkontrollen, skyndade oss ut och dar stod varldens basta busschauffor Martin och vantade pa oss glad och go som vanligt! :)
Vi kom snabbt hem och i sangen bar det, helt doda!

Men vilken lyckad dag, det var verkligen vart pengarna. Har fatt se sa mycket och just den saken att fa se Italien var riktigt kul. Jag ar overtygad om att aka dit nan mer gang!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0