Yangshuo - Hongkong 12 timmars bussresa = Min 21:a fodelsedag, 29th November 2010. Oforglomligt! :-)

Haha! Ja det ar nog den basta borjan pa den har berattelsen. Haha! :-)
Vilken sjuuk fodelsedag! Ovanligaste nagansin iaf, kommer aldrig glomma den har dagen.
Skrattar nar jag tanker pa det nu men just da var det ratt kampigt! ;-)

Sa till storyn. Borjar med kvallen innan.
Efter vart lilla aventyr i bergen sa akte vi hem och tog oss en varm lang dusch var. Inte fel!
Sen tvattade vi vara klader och hangde upp dem overallt i vart rum o satte pa ac:n pa hogsta fart sa dem skulle torka snabbt. :) Det borjar ta pa mina kara nikeskor redan, hoppas dem haller resan ut. :/

Sen gick vi och kakade pa ett stalle, sen hem och myste. Somnade tidigt och sov laaange pa min fodelsedag. ;)
Det fortjanar man hihi. Pa morgonen gick jag och Vivi till ett stalle dar jag gav mig sjalv en present = en dunderfrukost for 100:- haha! Det ar inte vanligt har alls, brukar kosta 20:- max haha.
Det blev en pannkaka med chokladsas pa, yoghurttallrik med frukt i, agg&bacon, vitloksbrod (godaste jag nansin smakat, mmmm), ananasjuice och kaffe! Inte fel, kineserna tyckte vi var konstiga som at sa mycket haha men glada for att dem fick tjanat lite pengar. ;)


Mumsfillibabba!!

Vivi hugger in haha! ;)

Matta och goa gick vi till hostelet, packade och gick dit bussen skulle hamta upp oss for att ta oss till Shenzhen!

(Vi bokade kvallen innan, 150:- 12 timmar.)

En liten prommis blev det var en liten bit utanfor byn. Vivi fick kopt sig en backpacker-ryggsack dagen innan da hon bara haft tva stora rullvaskor. Hon insag namligen att det var lite battre med ryggsack nar hon sag min packning haha. Iaf, hon knodde ner det hon ville spara sen hade hon en halvfylld skitstor rullvaska hon behovde bli av med. Pa tok for dyrt att skicka hem till Argentina sa vi forsokte hitta nan att skanka den till som verkligen behovde den.
Det var en tjej fran dar vi bokade som foljde oss till bussen, och mest vi gick forsokte vi ge vaskan till flera personer men dem fattar inte engelska och hon som foljde oss trodde vi forsokte tigga om barhjalp hahaha.
Gud vad vi skrattade, det var sa komiskt! Vi fick iaf konka med oss alltihop. :)


En gubbe med ankor? Vi sag pa vagen haha.
Han ville ha betalt om man tog kort pa han sa jag tog ett i smyg.
Djurplagare, han hade bundit fast dem pa pinnen. :@


Val framme vid bussen fick vi en smarre chock da vi sett bilder pa den innan och det sag stort och rymligt ut.
Det var det INTE kan jag saga haha. Jag kom knappt in i bussen for jag hade for breda axlar och pramt skulle jag ha med min stora ryggsack ocksa (ville inte lagga den i utrymmet under bussen ifall att) vilket inte gjorde det hela lattare. Valte typ ner grejer hit och dit och slog till folk mest jag kmapade mig bakat i bussen haha.

Sen fick jag far att jag inte litade pa packningsutrymmet. Sangen minimal, ingenstans att lagga grejer pa = jag och mina tva ryggsackar fick dela pa badden haha. Men men! Bara att kno sig in.

Sa nar vi pressat in oss och lagt oss tillratta akte vi ivag.
Fruktansvard bussresa! Haha! Vagen var katastrof, vi akte typ pa landsvagar hela tiden.
Trodde vi skulle skaka sonder nar som helst! Tur man inte blir latt aksjuk haha.
Det var en helt sjuk upplevelse. Och just da var det ratt jobbigt haha men nu nar jag tanker pa det, sa var det valdigt lustigt. Vilken fodelsedag. ;)


Trangt och gott! ;) Sa har lag jag mesta tiden under min 21ars dag. :)


Haha Vivi i  sangen breve.

Tog en lang stund innan vi stannade, skithungrig och kissenodig till gransen var man.
Kan ju inte hjalpa att man inte ar av samma skrot och korn som kineserna. Hehe. ;)

Ut ut bussen sa fort som mojligt och in for att kissa pa ett stalle. (Rakt ner i ett hal saklart, hatar verkligen dem kinesiska toaletterna. Sa vidirga! Man masta sitta pa huk. Tank om man skulle bli dalig i magen och behova sitta dar i flera timmar, vilken kramp man hade fatt!)
Sen kakade vi, kakor och cola haha. Harlig fodelsedagsmiddag! :D Vi skalade och skrattade och situationen iaf.
Sen bar det av vidare, ingen aning vart vi stannade och hur langt vi hade kvar.

Nastan direkt vi kort ivag sa tander tva kineser under oss varsin cigg!
Ursakta mig men vad fasen ar det for fel pa dem? Varfor kunde dem inte rokt nar vi pausade?
Har aldrig hatat cigaretter sa mycket som efter jag kom till Kina, fy bubblan!
Sa fick helt enkelt fejka astma igen sa dem slackte dem. :) Roka mitt i bussen, nadu! Blir inget med det!


Liten uppfattning far ni kanske nu..

Nagra skakiga timmar senare var vi antligen framme.
Klockan var ca 23:00 och vi var hur hungriga som helst.
Efter lite snurrigt overvagande tog vi en taxi till Shenzhens bussstation.
(Nar vi hoppat av var sovbuss sa stod det typ som vanligt 10 jobbiga, tjotiga taxichaffuorer runt oss och tjotade. Dem fattar ingenting heller for dem suger pa engelska haha.)

Pa busstaionen hittade vi tillslut efter manga om och men och hjalp av en gubbe som kunde lite engelska vart vi skulle kopa var biljett till Hongkong och vilken buss vi skulle med.
Sen fick vi koa lange, fylla i papper eftersom vi skulle in i Hongkong och sen hoppa pa bussen.
(Glom inte att vi fortfarande konkar pa alla Vivis vaskor haha.)

Bussen kor ivag, men efter 5 minuter maste vi hoppa av, for da ar vi vid gransen och maste visa pass och fylla i papper IGEN, aaahhhh!!! Ko igen, massa folk... Svettigt for vi hade mycket klader eftersom vi kom fran Yangshuo och nu var det 23 grader, pust!

Ut for att hoppa pa bussen igen, tank vad hungriga vi var nu.. Hade ju bara atit brakfrukosten och sen lite kakor haha. Pusade ut och skrattade at var resa haha.

Jag tror pa gud pa riktigt nu!

Nu vander det!!! Efter denna kampiga dag med mestadels motgangar sa skickade gud oss en angel!
Jag ar helt saker pa att denna man som kom till var undsattning inte finns egentligen.
Han var en angel sand fran ovan att hjalpa oss.

Han var Hongkongare, han satt framfor oss pa bussen. Han borjade prata med oss.
Sa att han kunde lite engelska, men han pratade flytande.
Han hade hort att det var min fodelsedag nar vi pratat innan sa han grattade mig och undrade hur jag hade/skulle fira den. Jag sa att jag skulle ata pa McDonalds nar vi kom fram. Han skrattade och sa att hur kan jag valja Donken nar det finns sa manga goda kinesiska restauranger. jag sa bara att klockan ar sa mycket, har inte atit nagot bra pa hela dagen, jag ar hungrig som en varg och behover Donken!

Haha han forstod. Iaf, under bussturen som skulle ta ca 30 min sa var han var guide och berattade massa om vad vi sag och vad vi borde gora i Hongkong. Hur trevlig som helst.

Nar vi var framme visade han var vi skulle da jag visat adressen till GuestHouset vi ville till.
Han gick med oss for att vara saker pa att vi hittade och ville inte att vi skulle ga sjalva.
jag var lite skeptisk, sa jag var pa min vakt sa han inte var nan skum typ.
Men allt verkade bra..

Och dar var det plotsligt, det stora, gula, underbara, vackra M:et som jag vantat pa!
Jag styrde stegen rakt ditat utan nagon tvekan! Det fanns inget annat just da. jag skulle dit helt enkelt och ingen kunde stoppa mig. Med gubben och Vivi i tag efter sprang jag fram till kassan.
Bestallde en Bigmac och co. Vivi ville ocksa ha det. Gubben tog nan mindre modell hamburgare.
Och sen betalade han for oss alla tre!!!
Kan inte fatta det, forsokte stoppa han och ge han pengar men han vagrade. Helt sjukt.
Han sa att jag fyllde ju ar. :)
Sen var det bara att hugga in. Donken har ALDRIG varit sa gott som det var da, sanna mina ord!
Laget var ata, dricka, njuta. Kunde inte ens prata eller tanka pa natt annat haha.
Efter 2 minuter var hamburgaren, pommesfriten och halva colan i magen.
Fy tusan vad gott det var!
Sen kopte han glass till oss ocksa haha. Fick ju ha fodelsedagstarta ocksa. ;)
Fast egenligen var det inte min 21ars dag i Hongkong langre eftersom klockan dar da var typ 02.00.
men hemma i Sverige var det ju det sa va tusan. ;)



nar vi at glassen fick vi varldens fniss/skratt-attack. Vi var sa trotta och hade hungrat sa lange sa det gick inte att stoppa. Da borjar gubben skoja med oss, han berattade att nar vi narmade oss Donken sag han bara hur min blick fastes vid skylten, att jag tog raka bestamda kliv ditat. Han hade tydligen sagt da att det fanns en valdigt bra kinesisk restaurang runt hornet om vi ville dit men det horde jag inte ens hahaha.
Han sa att jag hade pa min McDonalds-radar. Hahahaha, ah harre min gud vad vi flabbade.
Har aldrig haft ett sa roligt, gott och ovanligt donkenbesok innan. Haha. :)
Vilken dag/kvall/natt. Efter mycket skratt och fniss och prat och mat saklart sa var vi matta och vi gick vidare mot GuestHouset.



Det heter Cosmic Guest House och ligger i ett gigantiskt hus mitt pa Kowloonon i Hongkong.
Nara till hamnen och allt annat bra att ha nara till.
I detta huset finns det mangder med grejer. Massa mer hostels och annat.
Vi hittade ratt vaning och dorr.

Vi hade inte bokat men som tur var kunde dem fixa in oss anda.
Jag fick dela rum med en kinestant och Vivi fick en badd i ett av dormen.

Nu till det annu sjukare, gubben betalade var deposition och var forsta natt. Helt galet!
Kunde inte stoppa han nu heller, han vagrade. Han fixade sa dem kunde ta in oss fast att det var fullt, han betalade och stuvade in oss i rummen sa vi var i sakerhet. Sager ju att han maste varit en angel! Eller kanske var det gud sjalv, som i filmen Bruce Den Allsmaktige, om ni sett den?
Han paminde faktiskt lite om Morgan Freeman..

Hihihihahaha jattekul hade vi ;)

Har fortfarande inte fattat detta iaf.. Vi fick hans kort, och skulle ringa om vi behovde hjalp.
Pa kortet fick vi se att han var polis. Inte bara vanlig polis, utan typ chef over krim eller natt.
Cooooolt! Vi ska maila han och tacka iaf. :)

Sorry for sa mycket text, och nastan inga bilder nu men har inte sa manga for just denna dagen. :/

Dock i mitt rum sa vagrade karringen ha pa ac:n eller flakten och det skulle va tant, sa fick sova nagra fa timmar svettandes och i ljus haha. Gott att lagga sig ner och stracka ut benen iaf, matt och god! :D

Nasta dag bytte dem rum for tanten och nu delar jag och Vivi pa det istallet. Jattefint rum med egen toalett och dusch. 120:- natten dock. Mycket dyrare har i Hongkong, men det ar det vart!

Skriver mer i morgon om vad vi hittat pa har! Kan iaf saga att det ar valdigt frascht och fint har.
Jag gillart! Vill hit och shoppa senare i livet! Nu skall jag dra och kaka natt sen kolla lasershowen igen.
Hors imorn! :)


Kommentarer
Postat av: Lisbeth

Ja du det var nog Gud själv ni träffade Men resan var lång tur att du har ditt underbara humör med dig. Ett skratt hjälper en ju alltid. Ha det gott vännen Kramizar i massor

2010-12-01 @ 12:50:20
Postat av: Therese

Dessa sovbussar... Ja säger då det...

Låter som du har det bra och spännande iaf. Sköt om dig vännen!

2010-12-02 @ 07:34:13
URL: http://theresethorin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0