Beihai-park, Baitatower, Wangfujing Dajie & The forbidden city!

Ni Hao igen!
Vet inte hur jag skall gora detta inlagget inte for langt for idag har det hunnits med mycket, skall forsoka iaf. :-)
Har fixat sa jag kan lagga in lite bilder nu, sa de tidigare inlaggen ar uppdaterade.
Kika garna ner och kolla in bilderna dar med. :-)

Okej, da skall vi se har! Borjade dagen med att mota upp mina tva nyfunna vanner Tommy & Ian.
Om ni undrar sa kande dem inte heller varandra innan.
Sen borjade vi spatsera mot Beihai-park & Baitatower. Trodde inte det skulle vara sa langt.
MEN det var det, vilken promenad vi fick! Gick nog i over en timma i rask takt, pust!

Val framme var det verkligen haftigt. Jattevacker park med massa harliga manniskor overallt som dansade eller "lekte" med varandra. Dem star i grupp och trixar med nagot som ser ut som nagra ihopsatta fjadrar mellan varandra eller sa har de typ jattejojjoar som dem kastar mellan varandra. Musik hors hela tiden.


Baitatower pa avstand. Dit upp tog vi oss sen!


Har har dem! Tommy & Ian! ;-)


De tre musketorerna! ;-)

Baitatower var skitcoolt om jag far uttrycka mig sa.
Ligger i ett stort omrade uppe pa en kulle statligt med massa tempel runt sig och aven vatten runt om.
Var ratt sa jobbigt att ta sig upp till tornet. Maaanga trappsteg!
Fick nagra bilder pa nagra snygga Buddhor eller vad det nu ar iaf. ;-)
Sa dar gick vi i kanske tva timmar, fick prova lite kinesisk utstyrsel med, HAHA!
Kopte mig en majskolv ocksa, mums!


Vackra blomsterarrangemang fanns det mycket av.




Sot gubbe vid ett av templen.


Hahaha!


Snygging haha!


En bil-TV!


Frascht!


Leken jag skrev om med fjaderbollen.


Pust!


Trappa med haftigt berg.


Buddhaa!!


Vacker utsikt nar vi kommit oss en bit upp.


Guldig Buddha!


Majs! :)


En del av parken.


Dans pa gang!


Ja som sagt, vi spatserade en del. Och har ser ni hur langt vi gick. Dar uppe var vi nyss!

Efter flera timmars konstant gaende sa tog vi oss en kaffe pa Starbucks.
Men det blev ingen lang vila. Sen gick Tommy & Ian vidare for att kolla in fler tempel och torn.
Jag dock som kande mig matt pa sant vinkade in en taxi och tog mig till Wangfujing Dajie!

Det ar en stooor shoppinggata mitt i Beijing. Jattestora lyxiga kopcenter dar det gar sma kinesertanter och stadar och putsar hela tiden sa att det skall vara superduperfrascht.
Flera vaningar ar dem och sjukt stora, tappade nastan bort mig.
Langs vagen ar det ocksa massor med butiker. Riktigt haftigt var det.
Allt ar sa fruktansvart stort har, det gar verkligen inte att beskriva.






Lego! ;-)








Shoppingstraksbilder

Nar jag kande mig klar har efter en bra stund (notera att jag fortfarande gar) sa styrde jag stegen mot Den Forbjudna Staden! Det var en bra bit att ga dit med, det gjorde ont overallt i hela kroppen efter typ en hel dags gaende men jag bet ihop! ;-)
The forbidden city, vilken upplevelse! Allting har ar en enda stor upplevelse men just detta var faktiskt speciellt.
Sa jag att allt var stort innan sa ska ni bara veta hur stort detta omrade och alla dess byggnader ar.
Och alla detaljer pa byggnaderna ar ocksa helt otroliga.
Det ar overkligt, finner inte ord. Kina ar ett bra konstigt land egentligen.
Vilka grejer dem byggt upp! Sjukt ar det, det ar det enda ratta ordet. Sjukt!

Fakta om The Forbidden City:
Ett tidigare hem for 24 olika kinesiska kejsare. Landets bast bevarade historiska arkitektur. Skadeplats for kejserliga intriger, dramer och skandaler under fem arhundraden.
Grundades av kejsar Yongle (med hjalp av 1 miljon arbetare) mellan 1406 och 1420.
Utgors av 800 byggnader som tacker en yta pa 72 hektar, och ar sa stort att en heltidsanstalld restaureringspatrull oavbrutet malar om och reparerar. En fullstandig restaurering beraknas till 10 ar. (Nu kanske man fattar lite hur stort det verkligen ar!)
Da kejsaran bodde pa palatset upptog maltiderna en stor del av dagen. Dem fick maltider som bestod av over 100 ratter tva ganger om dagen! Maten tillagades av en arm'e bestaende av 450 koksarbetare, och alla ratter skulle godkannas som tilltalande for ogat.







Nar jag gatt runt dar OCKSA ett bra tag sa begav jag mig mot Leo Hostel, tar kanske en kvart att ga fran Den Forbjudna Staden. Nu sitter jag har antligen och far vila benen. Har nog aldrig gatt sa har mycket i hela mitt liv!
Traningsvark imorgon, japp!

Ska kaka natt nu snart, skall vaga prova som Linnea sa, och hon ar ju erfaren sa! ;-)
Sen blir det nog lite vila, funderar pa att hanga pa Tommys id'e om nattmarknad ikvall sa.

Vi hors senare! Tjingeling! ;-)

Kommentarer
Postat av: Mikael

Kul att läsa om ditt äventyr.

2010-11-19 @ 20:51:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0