Tofu & Kinesfakta a'la Lisa

Ni Hao again! Farmor bad mig att smaka pa tofu och sedan meddela henne hur det var.
Har nu gjort det och kan saga sa mycket som sa att det var faktiskt gott!
Slajmigt men gott! Svart att definiera smaken. Laste dock detta:

Tofu ar en färskostliknande produkt gjord av sojabonor. Tofu används ofta som ersättning för mjölkprodukter i produkter för veganer, mjölkallergiker eller ;aktosintolleranta. På grund av sin neutrala smak kan tofu smaksättas och användas till många olika saker, exempelvis glass, vegetarisk köttimitation, vegetarisk ost, etc.

Jag skulle beskriva smaken pa den jag at som svag ost/kyckling. Hehe later lite halvkonstigt kanske! ;-)
Men det gick ner. Passar bra till ris, sas & gronsaker! :-)


Sa har ser det ut! ;-)

Okej, da kommer vi till min alldeles egenskrivna: Kinesfakta a'la Lisa!
Har namligen insett lite saker angaende kineserna under dessa dagar, varsagod att ta del:
  • Kineserna ar inte sa frascha av sig gallande uppforande bland folk. Inte konstigt att dem "forbjod" dem att spotta snorloskor hejvilt nar dem skulle anordna OS! Har varit med om orakneliga snuskiga kineser som snorar & harklar sig som om dem vill fa med lungor och strupar pa kopet nar dem val spottar! OVERALLT! TILL OCH MED pa Kinesiska Muren spottade dem titt som tatt. Jag undrar VARFOR? Har kineser med saliv, snor & slem an oss? Varfor tycker dem inte ocksa det ar ackligt? :S Jag ska undersoka detta, far val fraga nagon om jag vagar haha!
  • Som sagt, ofrascha bland folk! Jag har aven lagt marke till otaliga ganger kineser som petar nasan, hittar nagot och skjuter ivag det! UHH! Allvarligt, jag ar inte den som ar lattacklad men nar jag sag tva kineskompisar sta i tunnelbanan och grava for fulla muggar och prata med varann samtidigt for att sedan peta fram krakorna och gora sig av med dem sa var jag nara att krakas. FYYYY vad vidrigt! Och det allra varsta, nar dem ar klara och har slangt sitt snor pa tunnelbanetagets golv eller vagg sa tar dem tag i stodstolparna! Jag kan alltsa ha statt och hallt pa nans gamla snorrester. Vidrigt. Jag forstar inte.
  • En till vidrig sak ar att om dem ar forkylda sa gor dem samma sak. Dem hostar och nyser rakt ner i handen for att sedan ta tag i stodstolpen pa taget igen. Tack for att ni smittar mig och varandra med forkylning och andra bakterier. Hosta i armvecket kanske?
  • Nu har jag varit valdigt negativ har men jag skriver bara sanningen - fakta. ;-) For att ga in pa icke vidriga saker sa ar min nasta upptackt att typ alla kineser har acne-problem. :-( Stackarna! 95% av alla ungdomar jag sett har det, 90% av dem aldre har massa arr i hela ansiktet om dem inte fortfarande har kvar acnen. Undra vad det har att gora med?
  • En konstig sak med kineserna ar att manga av dem som jag sett borjar fa graa harstran. Och da menar jag valdigt unga manniskor, typ runt 15 ar. :S Sma slingor over hela huvudet. Jag undrar om det verkligen ar graa eller om dem bara har ljusa slingor naturligt. For man ser att dem inte ar fargade. Men dem far verkligen en gra nyans. Har studerat flera huvuden pa tunnelbanan med mera. Skumt.
  • 99,9 % av kineserna ar oerhort vanliga. Underbart folk! :-)
Sadar, det var det! Hoppas ni larde er nagot. Kanske aterkommer snart igen nar jag upptackt mer viktiga saker! :-) Nej nu skall jag nog krypa till kojs. Upp tidigt for att aka till en park och kolla in kinesernas morgonaktiviteter. Sen hoppas jag det bar av till Beijing Zoo, Drum/clocktower och kanske Pearl- eller Silkmarket!

Saknar er dar hemma, allihopa! Hors i morgon! :-)

Kommentarer
Postat av: linnea

Hehe.. Ja kineserna är inte speciellt finkänsliga. Ja fråga en varför de spotta så och enligt honom är det ju mer äckligt att göra (som han mena vi gör) att svälja ner slämmet. Har du inte smakat solros kärnorna de äter och spottar överallt oxå. Du bör även testa dumplings och hot pot innan du lämnar kina.

åhh Ja längtar tillbaka och avundas dig. Saknar dig massa. Puss

2010-11-22 @ 07:56:39
Postat av: Josse

Hej Lisa!

Vad roligt att läsa om allt du gör :) Vilken tur att jag inte bor i Kina för då hade jag väl fått kväljningar hela tiden av alla snorkråkor. Saknar dig! Kramar Josefine

2010-11-22 @ 10:07:55
Postat av: Ditt hjärta

Tjosan.. Just nu dricker jag mitt julkaffe och har precis satt staken i fönstret, julmusik spelas på spotify.. Snöar gör det även igen efter att allt har töat bort i söndags.. Mysiga Munkedal.. Du saknar eller hur? ;)Bra att du sammanfattar Kina så att en annan slipper åka dit ;) hahaha Kan ju bara läsa din blogg och låtsas att man är med dig.. Annars allt bra? Harry vad tyckte du? Snygga svenskar? Take care <3 Pusspuss Malin

2010-11-22 @ 11:47:17
Postat av: Jaana

15 år och gråa hår!! Då är dom tom tidigare än vad jag är! Eller så är det en ny modefluga. Så många kineser kan ju inte ha fel? Med andra ord, jag är inne!



Pst! Skaffa dig öronproppar så slipper du alla oljud om natten.



Kram på dig!

2010-11-22 @ 18:22:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0